تحقیق

تحقیق دانش آموزی

تحقیق

تحقیق دانش آموزی

آنفولانزا

این بیماری اولین بار در سال 1918 شیوع پیدا کرد .در واقع همان آنفولانزای خوکی N1 H1و اولین بار این ویروس رادر بدن خوک یافته اند، وبه همین نام نامگذاری شده است .

در حال حاضر با آزمایشاتی که در بانک ویروس شده است همان آنفولانزای خوکی 1918 است با تغییراتی ژنتیکی .شروع این بیماری ماننددیگر آنفولانزاها با بدن درد، تب، سرفه ،سردردوگاهی بااسهال واستفراغ همراه است.ولی در نوع آنفولانزای خوکی مشکلات تنفسی جدی است که بایدبیمار رابه بیمارستان رساند.دوره نهفتگی بین 4تا7 روز است ودوره حاد از یک تا چند روز طول میکشد .شیوع شدید بیماری در کشور های مکزیک وآمریکا است.طرز تشخیص آن نمونه برداری از ترشحات گلو وحلق بیمار است.راههای انتقال آن از انسان به انسان است واز طریق قطرات تنفسی مثل سرفه وعطسه شیوع پیدا می کند.
بهترین شکل پیشگیری آن گرفتن دستمال جلوی بینی ودهان و بعد از عطسه وسرفه دستمال رابدون آلودگی نقاط دیگربدن در سطل مخصوص بیاندازیم .دست دادن در شیوع اهمیت زیادی داردبهتر است شخصی که مشکوک به علایم آنفولانزا است از دست دادن خودداری کند ومکررا دست را بشوید.
گوشی تلفن وسایل آرایشی ویا حوله درجه کمتری در شیوع بیماری دارند.ولی بهتر است رعایت کامل تمام موارد ذکر شده بشود.
مسافرانی که از کشور آلوده، یا همسایه کشور آلوده آمده باشندبهتر است بمدت 7 روز تحت کنترل باشند.اگر علایمی نداشته باشندآزادانه رفت وامد می کنندولی اگر علایم آنفولانزا را داشته باشند با تست ترشحات حلق از بیماری مطمئن می شوند،در صورت مبتلا بودن تحت درمان قرار می گیرند.
داروی آنفولانزای خوکی درمراکز دانشگاهی ،علوم پزشکی ایران وغیره در دسترس می باشد.مبتلایان خود درمانی نکنند،غیر از ضعیف کردن واختلال در ایمن سازی بدن کار مثبتی انجام نمیشود.واکسن آنفولانزای فصلی در این نوع خوکی تاثیر نداردوماسک یک اقدام غیر بهداشتی برای مردم عادی کوچه وخیابان است .فقط برای پرسنل وخود بیمار که برای جابجایی از یک بخش به بخش دیگر مثل انجام آزمایشات ورادیوگرافی ضروری است.واکسن این آنفولانزا در دست تحقیق وانجام است از شیوع یک بیماری تا ساخت واکسن آن از سه الی شش ماه وقت لازم است تا آماده وتحویل بازار شود.نقطه پایانی بیماری منظور پایان شیوع قابل پیش بینی نیست معمولا بین 6 ماه تا 2 سال طول می کشد.تغییرات آب وهوا روی بیماری موثر است ، با تغییر فصل ویروس می تواند فروکش کند ویا عکس آن متحولتر وتوانا تر شود.بررسی علمی بسیار نیاز است وسوالهای ناگفته در بیماری بسیار وجود دارد.در قاره آسیا در دو کشور هندوستان و اسرلییل بیماری گزارش شده است ،خوشبختانه در ایران تاکنون مشاهده نشده است.
در کشور ما آمادگی کامل در مراکز درمانی وجود دارد.شبکه آزمایشگاهی مادر ومنطقه ای تشکیل شده است.تمام نمونه های مشکوک در منطقه بررسی وبه آزمایشگاه مادر منتقل می شود.
از سه سال پیش که آنفولانزای پرندگان شیوع یافت کلا بیماری آنفولانزا مورد بررسی قرار گرفته است ودر حال حاضر حفاظت فردی ، داروها ، اتاقهای ایزوله در سطح مراکز پزشکی دانشگاهی آماده است.در کشور ما وزارت بهداشت مسافران مرزهای هوایی وزمینی را تحت کنترل دارد.خوشبختانه پرواز مستقیم از امریکا ومکزیک نداریم .
واحد بهداشتی درواحد بین المللی فرودگاه با پزشک متخصص مستقر است،ومسافران را به سه گروه تقسیم می کنند.

-
هیچ علایمی ندارند.

-
در بدو ورود علایم سرماخوردگی دارند،در این حالت نمونه برداری از ترشحات حلق وگلو انجام می شود،وبعد توصیه می شود تا 7 روز از منزل خارج نشوند تا وضعیت تست مشخص شود و در صورت بیماری درمان شوند.

-
علایم شدید که به مراکز منتقل می شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد