جمهوری اسلامی ایران
وزرات آموزش وپرورش
سازمان آموزش وپرورش استان آ.غ
مدیریت آموزش و پرورش شهرستان خوی
دبیرستان امام علی (ع)
پروژه : آماری
موضوع :
بررسی نمرات عربی 2
دبیر راهنما : آقای هادی زرندی
نگارش: حامد عبدالهی
سال تحصیلی : 89-88
تقدیم به..............
آقای هادی زرندی دبیر آمار
تقدیر و تشکر ........................
از زحمات بی وقفه پدر و مادرم و معلم دلسوزمان
|
هدف عمومی از درس آمار ایجاد زمینه هایی در
دانش آموزان است که آنها را قادر می سازد علاوه بر
انجام اعمال ریاضی کاربرد ریاضیات را در زندگی
روزمره مشاهده نموده وبه بررسی مسائل محیط خود
بپردازد .
از توانایی های درس آمار :
1- پرورش قدرت مشاهده
2- افزایش دقت دانش آموزان وعادت به یک
نظم فکری
3- پرورش قدرت حل مسائل
4- آشنایی با ابزار تکنولوژی
5- پرورش روحیه ی همکاری و توانایی ها
6- و...
هدف این پروژه بررسی نمرات عربی (2) کلاس
های 201و202می باشد .
نمونه تصادفی
داده ها از پیش تهیه شده
کمی گسسته
بررسی نمرات عربی (2)
کلاس های 201 - 202
بررسی نمرات عربی 64
نفرازکل دانش آموزان دوم
نمرات عربی (2)
بررسی نمرات عربی (2)
بررسی نمرات عربی (2)
کلاس های دوم
18 5/ 12 20 18 18 18 5/15 10 18 5/15 5/14 11 14 15 16 13 14 15
16 5/15 5/14 5/11 12 14 5/16 17 19
15 19 13 5/14 14
17 4 5/19 13 15 5/14 15 5/11 5/14 5/11 5/15 12 10 11 11 5/10 5/11 5/11 9 5/11 5/9 5/12 10 5/10 10 15 5/14 16 15 7 15 5/9
داده های مرتب شدهٴ کلاس201 | داده های مرتب شدهٴ کلاس 202 |
10 11 5/11 12 5/12 13 13 14 14 14 14 5/14 5/14 5/14 15 15 15 5/15 5/15 5/15 16 16 5/16 17 18 18 18 18 18 19 19 20 | 4 7 9 5/9 5/9 10 10 10 5/10 5/10 11 11 5/11 5/11 5/11 5/11 5/11 12 5/12 13 5/14 5/14 5/14 15 15 15 15 15 5/15 16 17 5/19 |
فراوانی تجمعی | درصد فراوانی | فراوانی نسبی | مرکزدسته ها | فراوانی مطلق | دسته ها |
3 | 37/9 | 093/0 | 11 | 3 | 12-10 |
7 | 5/12 | 12/0 | 13 | 4 | 14-12 |
20 | 62/40 | 40/0 | 15 | 13 | 16-14 |
24 | 5/12 | 12/0 | 17 | 4 | 18-16 |
32 | 25 | 25/0 | 19 | 8 | 20-18 |
فراوانی تجمی | درصدفراوانی | فراوانی نسبی | مرکزدسته ها | فراوانی مطلق | دسته ها |
2 | 52/6 | 06/0 | 6 | 2 | 8-4 |
17 | 87/46 | 4/0 | 10 | 15 | 12-8 |
29 | 5/37 | 37/0 | 14 | 12 | 16-12 |
32 | 37/9 | 09/0 | 18 | 3 | 20-16 |
نمودارمستطیلی کلاس202
نمودارمستطیلی کلاس201
نمودارچند برکلاس 202
نمودارچند برکلاس 201
18 5/ 12 20 18 18 18 5/15 10 18 5/15 5/14 11 14 15 16 13 14 15
16 5/15 5/14 5/11 12 14 5/16 17 19
15 19 13 5/14 14
17 4 5/19 13 15 5/14 15 5/11 5/14 5/11 5/15 12 10 11 11 5/10 5/11 5/11 9 5/11 5/9 5/12 10 5/10 10 15 5/14 16 15 7 15 5/9
رفع ممیز از داده های خام و مرتب سازی :
کلاس201
100 110 115 120 125 130 130 140 140 140 140 145 145 145
150 150 150 155 155 155 160
160 165 170 180 180 180 180
180 190 190 200
کلاس202
40 70 90 95 95 100 100
100 105 105 110 110 115 115
115 115 115 120 125 130 145
145 145 150 150 150 150 150
155 160 170 195
هماهنگسازی تعداد رقمهای داده های مرتب شده
کلاس201
100 110 115 120 125 130 130 140 140 140 140 145 145 145
150 150 150 155 155 155 160
160 165 170 180 180 180 180
180 190 190 200
کلاس202
040 070 090 095 095 100 100
100 105 105 110 110 115 115
115 115 115 120 125 130 145
145 145 150 150 150 150 150
155 160 170 195
نمودارساقه وبرگ :
کلاس201
کلاس 202
مد .میانه.میانگین .جدول فراوانی
کلاس201
18= مد
15+15
15 = ___________= میانه
2
10+11+5/11+12+5/12+13+13+14+14+14+14+5/14+5/14+ 5/14
_______________________________________________________ = میانگین معمولی
32
+15+15+15+5/15+5/15+5/15+16+16+5/16+17+18+18+18+18+18+19+19+20
_________________________________________________________________
32
23/15 = میانگین معمولی
23/15 = میانگین وزن دار
مرکزدسته ها | فراوانی مطلق | دسته ها |
11 | 3 | 12-10 |
13 | 4 | 14-12 |
15 | 13 | 16-14 |
17 | 4 | 18-16 |
19 | 8 | 20-18 |
جمع 32
348 33 +52+195+68+152
87/10 = _________ = __________________= جمع
32 32
کلاس 202
5 /11 و 15 = مد
5/11 +5/11
5/11 = __________ = میانه
2
4+7+9+5/9+5/9+10+10+10+5/10+5/10+11+11+5/11+5/11+5/11+
_______________________________________________________ = میانگین معمولی
32
5/11+5/11+12+5/12+13+5/14+5/14+5/14+15+15+15+15+15+5/15+16+17+5/19
___________________________________________________________________
32
29 /12 = میانگین معمولی
29/12 = میانگین وزن دار
مرکزدسته ها | فراوانی مطلق | دسته ها |
6 | 2 | 8-4 |
10 | 15 | 12-8 |
14 | 12 | 16-12 |
18 | 3 | 20-16 |
جمع 32
384 12+150+168+54
12 = ______ = _________________ = جمع
32 32
نمودار جعبه ای کلاس 201
Max q3 میانه q1 min
10= min
5/12 = q1
15= میانه
5/17 = q3
20= max
کلاس 202
Max q3 میانه q1 min
4= min
25/10 = q1
5/11 = میانه
15 = q3
5/19 = max
واریانس جدول فراوانی کلاس 201
2(x¯- xi ) | x¯-xi | f*xi | مرکز دسته ها xi | فراوانی مطلق f | دسته ها x |
89/17 | 23/4- | 33 | 11 | 3 | 10-12 |
97/4 | 23/2- | 52 | 13 | 4 | 12-14 |
05/0 | 23/0 - | 192 | 15 | 13 | 14-16 |
13/3 | 77/1 | 68 | 17 | 4 | 16-18 |
21/14 | 77/3 | 152 | 19 | 8 | 18-20 |
25/40 = 2( x¯ - xi ) Σ ، 23/15 =xˉ 32= n
25/40 2(x¯ - xi ) Σ
25/1= ______ = _____________ = 2ð
32 n
انحراف معیار
11/1 = 25/1√ = 2ð √ =ð
ضریب تغییرات
11/1 ð
07/0 = ______ = _______ = cv
23/15 ˉx
کلاس 202
2(x¯- xi ) | x¯-xi | f*xi | مرکز دسته ها xi | فراوانی مطلق f | دسته ها x |
56/39 | 29/6 - | 12 | 6 | 2 | 4-8 |
24/5 | 29/2 - | 150 | 10 | 15 | 8-12 |
92/2 | 71/1 | 168 | 14 | 12 | 12-16 |
6/32 | 71/5 | 54 | 18 | 3 | 16-20 |
32/80 = 2 ( x¯- xi ) Σ ، 29/12 = x¯، 32 = n
32/80 2 ( x¯ - xi ) Σ
51/2 = _______ = _____________ = 2 ð
32 n
انحراف معیار
58/1 = 51/2 √ = 2ð √ =ð
ضریب تغییرات
58/1 ð
12/0 = ______ = ______ = cv
29/12 x¯
نتیجه گیری
شاخص های پراکندگی | کلاس 201 | کلاس 202 |
مد | 18 | 5/11 و15 |
میانه | 15 | 5/11 |
میانگین | 23/15 | 29/12 |
چارک اول | 5/12 | 25/10 |
چارک سوم | 5/17 | 15 |
واریانس | 25/1 | 51/2 |
انحراف معیار | 6/1 | 58/1 |
ضریب تغییرات | 07/0 | 12/0 |
با توجه به جدول فوق نتیجه میگیریم که نمرات عربی 2 کلاس 201 به مراتب بهتر از نمرات کلاس 202 می باشد